Over mij

Welkom in mijn zout beperkte keuken!

Ik eet vanwege gezondheidsredenen zout beperkt. Dat wil zeggen dat ik maximaal 5 gram zout per dag eet. Ik eet dus niet geheel zoutarm, maar let wel enorm op mijn zout inname. Iets wat voor iedereen gezond zou zijn.
De gemiddelde Nederlander krijgt dagelijks zo’n 9 gram zout binnen. Terwijl 2-3 gram voldoende is.

In de recepten die ik op Peper & kruiden met jou deel gebruik ik geen pakjes of zakjes. Nou ja in elk geval geen kant en klare pakjes waar je een maaltijd mee kunt maken. Ik voeg uiteraard geen zout toe aan gerechten, maar Ik let ook op de hoeveelheid zout die in producten zit. Ik gebruik zo veel mogelijk verse groenten en fruit. Let zoveel mogelijk op E-nummers. En gebruik heel veel peper en nog meer (verse) kruiden.
De recepten zijn niet moeilijk zijn en je zal het zout niet missen. En hoef je niet op jouw zoutinname te letten? En mis je het zout? Dan doe je er toch gewoon een snufje bij. Maar geloof mij als je een weekje minder zout eet mis je het niet en proef je veel meer.

Gezondheid

Ik ben geboren met meerdere VSD’s. Wat niet meer betekent dan gaatjes in mijn hart. Ik ben hieraan geopereerd toen ik 8 maanden oud was. Was dat niet gebeurd dan had ik mijn eerste verjaardag niet gehaald.
Heel lang ging het super goed. Tot ik ritmestoornissen kreeg. Meerdere cardioversie’s (zo’n schok met peddels onder narcose) en een ablatie (dan maken ze een litteken op een bepaalde plaats tegen de ritmestoornis) verder kwam een pacemaker. En met die pacemaker, in 2017, kwam ook de mededeling dat ik zout beperkt moet gaan eten. Met daarbij een vochtbeperking van 1,5 liter. En dat is weinig! Want ook yoghurt en het 2e stuk fruit moet je tellen. Ik ben dus hartpatiënt… Zo voelde ik mij nooit, maar sinds de pacemaker kan ik er niet meer omheen. Deze helpt mijn hart wanneer deze het nodig heeft. Hij staat dus continu aan, en houd mijn ondergrens op 70 slagen.
Helaas heeft de druk in mijn hart inmiddels ook mijn lever aangetast. Hierdoor is eiwitrijk eten ook heel belangrijk geworden. En geen alcohol, nooit meer. In mijn recepten gebruik ik dus ook geen alcohol. Hierdoor zijn het zeer geschikte recepten voor de hele familie.

Ik hoef alleen op mijn zoutinname te letten en dus niet op kalium of iets dergelijks. Daarbij heb ik een vochtbeperking van 1,5 liter en moet ik eiwitrijk eten. Soms best een opgave om het ‘goed’ te doen. Maar het lukt aardig denk ik.

Zoektocht

In het begin was het een flinke zoektocht. Wat kon nu wel, wat niet. Ik sloeg ook redelijk door in het begin. Het moest allemaal zoutloos. Kortom ik was erg zoekende. Inmiddels heb ik mijn draai wel gevonden in het zoutbeperkt eten. Ik kook met heel veel peper en (verse) kruiden. Maak mijn eigen kruiden mixen. Als je de zoute producten links laat liggen, geen kant en klaar maaltijden eet en let op wat je eet kom je al een heel eind. En ben ik een keer in de situatie dat ik niet anders kan. Dan eet ik gewoon mee en komt er morgen wel weer een goede zoutarme dag. Daar doe ik niet te panisch over. Zolang het maar een uitzondering is.

Gezond eten

De recepten zijn super gezond en laag in calorieën. Verse groenten en zoveel mogelijk onbewerkte ingrediënten zorgen voor een gezond gerecht. Ik kook hier in huis niet apart voor mijzelf, het hele gezin eet mee. Ik hoor ze verre van klagen, dus het zal wel goed zijn.

Ik hoop dat ik jou met mijn recepten en kruidenmixen kan inspireren om minder zout te eten of eens iets anders te proberen.